Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Hajócsavar méretezés

Ez a hajócsavar lett szakdolgozatom témája. Saját tervezés, saját gyártás és ehhez a hajóhoz készült. Irányváltós Moszkva hajtóműre szerelt 10HP (7,35kW) Briggs & Stratton négyütemű motorhoz való. Amikor terveztem egyedül azt vettem figyelembe hogy takarékos legyen és hogy mi az a minimális teljesítmény ami ilyen hosszúságú vízvonal esetén meg tudja közelíteni a testsebességet (A hullámképző ellenállást Fr=0,4...0,45 Froude-szám közé méreteztem). Hihetetlen nagy szerencsém lett, 2014. március 01-én számomra rendkívül kedvezően módosították a gépi berendezéssel hajtott csónakokra vonatkozó jogszabályt (ezen az oldalon legalul). A médiában lehetett hallani olyan nyilatkoztot hogy a korábban meghatározott 4kW legtöbbször az árral szemben haladásra sem volt elég. Ezt Gönyűnél meg is tapasztaltuk Bandival 2009-ben. Ugye mint tudjuk minél hosszabb egy merüléses hajó annál gyorsabb, szemben a siklóhajókkal ahol a lehető legrövidebb a legelőnyösebb. Aki pedig takarékossági okokból testsebesség alatt (magyarul lassan) hajózik, az lényegében merüléses hajóként használja csónakját és számára előnyös a hosszabb vízvonal. Szerintem vízen nem érdemes sietni, mert a fogyasztáson csúnyán megbosszulja magát a nagy sebesség.

A hajócsavar Moszkva / Neptun (orosz) csónakmotorokkal kompatibilis. Merüléses (vízkiszorításos) hajótestekhez terveztem. Ebben a teljesítményben társai között viszonylag kis sebességű (emiatt takarékos), nagy tolóerejű, teher hajócsavarnak számít.

Adatok
H (emelkedés) 5 coll
D (átmérő) 10 coll
H/D arány (emelkedésviszony) 0,5
Szükséges teljesítmény (főtengelyen) 7 kW (9,5LE)
Szükséges forgatónyomaték (főtengelyen) 23 Nm
Szükséges fordulatszám (főtengelyen) 3000 1/min
Maximális holtvízi sebesség 10 km/h (5,4 csomó)
Maximális tolóerő 803 N (81,86kp)

A motorról ezen az oldalon találsz képet.

wink