Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Balatoni vitorlásból dunai motorost

(Ezt minden csónakos figyelmébe ajánlom, különös tekintettel az utolsó bekezdésre.)

Képek lent, vagy >>>ide<<< kattintva. Videót >>>itt<<< találsz a hajóról.

Déli szél hajóroncs volt amikor megvásároltam 2010. december 31-én, Balatonbogláron. Akkor már közel hat éve egy sólyakocsin volt ferdén félredobva. Ahogy Méder Áron mondaná egy tévé áráért vettem és azóta sem bántam meg egyetlen percét.

A hajó új neve Pogány Madonna. 6,6m-es teste az ötvenes évek derekán készült fából, látszik is már rajta a sokadik javítás. A nyolcvanas években kapott egy műgyanta héjszerkezetet hogy úszóképes maradjon. Ezt 2013-ra rendbe hoztam. Megerősítettem a gerincét, új bordákat építettem bele, de akár hogy is alakult (lesz-e hajólevele vagy sem, lesz-e képesítésem hozzá vagy sem) levágni sehogyan sem akartam belőle hogy méretét bezsúfoljam az akkori csónak kategóriába (6,2m-t el nem érő testhossz, mivel gépi berendezéssel hajtott vízijármű).

2014. hozott valami újat: 7m-ig és 7,5kW-ig engedték fel a csónakok paramétereit és ez nekem pontosan elég, mint ahogy az már korábbi értekezésemből világosan kivehető volt (ez egyébként 2022.I.17-től 14,7kW ~19.986LE). Van szerencsém az egyszer biztos, ezt szűkebb ismeretségi körömben többen meg is jegyezték. Nagyon örülök a jogszabály módosításnak, mert így nem kell hajólevél sem. Már csak az volt a nagy kérdés hogy lehet-e kabin avagy sem?

A "csónak" hatályos meghatározása szerintem korántsem annyira egyértelmű, mint ahogy azt nagyon sokan mondják. Sokan úgy gondolják hogy egy csónak nem rendelkezhet felépítménnyel (kabinnal) és kész.

A jogszabály szerint tehát a csónak (viziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény (a Vkt.) 87. § 3.* a) és b) pontja):

a) emberi erővel hajtott, felépítménnyel nem rendelkező vízijármű, amelynek testhossza nem haladja meg a kishajóra megállapított mértéket, [ez max. 20m -a szerk.]

b) szélerővel vagy gépi berendezéssel hajtott vízijármű, amelynek hossza a 7 métert, névleges vitorlafelülete a 10 m2-t nem éri el, vagy motorteljesítménye legfeljebb 7,5 kW ... (illetve 2022.I.17-től 14,7kW ~19.986LE)

Akkor gondolkodjunk: A fent idézett törvény a) pontja úgy kezdődik hogy emberi erővel hajtott b) pontja pedig úgy, hogy szélerővel vagy gépi berendezéssel hajtott vizijármű... Tehát nem a vizijármű hosszából vagy felépítményéből indul ki, hanem a meghajtás módjából. Így pl. a Tisza-tó Tiszafüred Horgászportálon olvasható NKH válaszlevél az emberi erővel hajtott vizijárműre vonatkozik ami 7m-nél hosszabb felépítményes csónakot jelentene. Az tulajdonképpen kishajó aminek hajólevele és lajstromszáma kell legyen és a vezetéséhez hatósági vizsga szükséges.

Vicces, nem?

Aztán én is megkérdeztem az NKH-t, de kicsit célravezetőbben:

"A jelenleg hatályban lévő, víziközlekedésről szóló 2000. XLII. törvény 87.§ 3. a) pontjában említi csak a jogszabályi fogalom meghatározás a felépítménnyel való nem rendelkezést, mint kritériumot.
A hivatkozott jogszabály alapján:
A hajónak, kompnak, vízi sporteszköznek nem minősülő, szélerővel vagy gépi berendezéssel hajtott vízijármű, amelynek hossza a 7,0métert, névleges vitorlafelülete a 10 m2-t nem éri el, vagy motorteljesítménye legfeljebb 7,5 kW (2022.I.17-től 14,7kW) (ide nem értve az építése, berendezése és felszerelése alapján vízen való közlekedésre nem szolgáló úszóeszközt) csónaknak minősül, függetlenül attól, hogy van-e felépítménye"

Na ez Barátaim, igazán nagyszerű! Mindenkinek kellemes (motor)csónakázást kívánok kabinon belül, szúnyoggal kívül!