Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Balatoni vitorlásból dunai motorost

(Ezt minden csónakos figyelmébe ajánlom, különös tekintettel az utolsó bekezdésre.)

Képek lent, vagy >>>ide<<< kattintva. Videót >>>itt<<< találsz a hajóról.

Déli szél hajóroncs volt amikor megvásároltam 2010. december 31-én, Balatonbogláron. Akkor már közel hat éve egy sólyakocsin volt ferdén félredobva. Ahogy Méder Áron mondaná egy tévé áráért vettem és azóta sem bántam meg egyetlen percét.

A hajó új neve Pogány Madonna. 6,6m-es teste az ötvenes évek derekán készült fából, látszik is már rajta a sokadik javítás. A nyolcvanas években kapott egy műgyanta héjszerkezetet hogy úszóképes maradjon. Ezt 2013-ra rendbe hoztam. Megerősítettem a gerincét, új bordákat építettem bele, de akár hogy is alakult (lesz-e hajólevele vagy sem, lesz-e képesítésem hozzá vagy sem) levágni sehogyan sem akartam belőle hogy méretét bezsúfoljam az akkori csónak kategóriába (6,2m-t el nem érő testhossz, mivel gépi berendezéssel hajtott vízijármű).

2014. hozott valami újat: 7m-ig és 7,5kW-ig engedték fel a csónakok paramétereit és ez nekem pontosan elég, mint ahogy az már korábbi értekezésemből világosan kivehető volt. Van szerencsém az egyszer biztos, ezt szűkebb ismeretségi körömben többen meg is jegyezték. Nagyon örülök a jogszabály módosításnak, mert így nem kell hajólevél sem. Már csak az volt a nagy kérdés hogy lehet-e kabin avagy sem?

A "csónak" hatályos meghatározása szerintem korántsem annyira egyértelmű, mint ahogy azt nagyon sokan mondják. Sokan úgy gondolják hogy egy csónak nem rendelkezhet felépítménnyel (kabinnal) és kész.

A jogszabály szerint tehát a csónak (viziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény (a Vkt.) 87. § 3.* a) és b) pontja):

a) emberi erővel hajtott, felépítménnyel nem rendelkező vízijármű, amelynek testhossza nem haladja meg a kishajóra megállapított mértéket, [ez max. 20m -a szerk.]

b) szélerővel vagy gépi berendezéssel hajtott vízijármű, amelynek hossza a 7 métert, névleges vitorlafelülete a 10 m2-t nem éri el, vagy motorteljesítménye legfeljebb 7,5 kW ...

Akkor gondolkodjunk: A fent idézett törvény a) pontja úgy kezdődik hogy emberi erővel hajtott b) pontja pedig úgy, hogy szélerővel vagy gépi berendezéssel hajtott vizijármű... Tehát nem a vizijármű hosszából vagy felépítményéből indul ki, hanem a meghajtás módjából. Így pl. a Tisza-tó Tiszafüred Horgászportálon olvasható NKH válaszlevél az emberi erővel hajtott vizijárműre vonatkozik ami 7m-nél hosszabb felépítményes csónakot jelentene. Az tulajdonképpen kishajó aminek hajólevele és lajstromszáma kell legyen és a vezetéséhez hatósági vizsga szükséges.

Vicces, nem?

Aztán én is megkérdeztem az NKH-t, de kicsit célravezetőbben:

"A jelenleg hatályban lévő, víziközlekedésről szóló 2000. XLII. törvény 87.§ 3. a) pontjában említi csak a jogszabályi fogalom meghatározás a felépítménnyel való nem rendelkezést, mint kritériumot.
A hivatkozott jogszabály alapján:
A hajónak, kompnak, vízi sporteszköznek nem minősülő, szélerővel vagy gépi berendezéssel hajtott vízijármű, amelynek hossza a 7,0métert, névleges vitorlafelülete a 10 m2-t nem éri el, vagy motorteljesítménye legfeljebb 7,5 kW (ide nem értve az építése, berendezése és felszerelése alapján vízen való közlekedésre nem szolgáló úszóeszközt) csónaknak minősül, függetlenül attól, hogy van-e felépítménye"

Na ez Barátaim, igazán nagyszerű! Mindenkinek kellemes (motor)csónakázást kívánok kabinon belül, szúnyoggal kívül!